Brazilië, een prachtig koffieland waar we altijd nog een keer naartoe wilden gaan. Het kwam er nooit van, totdat we...
Wie onlangs in de bezoekersruimte bij Beans Coffee Roasters is geweest, viel het zeker op: dat energetische kunstwerk aan de wand. De abstracte vormen en het secure lijnwerk werken haast hypnotiserend – wat precies de bedoeling is van kunstenares Kristine Tumanyan. Ze omschrijft haar kenmerkende stijl als ‘meditative line art’: pure, eerlijke lijnen die nergens door beïnvloed worden – behalve door haar eigen gevoel.
Bij Beans Coffee Roasters werken we al langer met haar samen – wat heeft geresulteerd tot heel wat adembenemende resultaten. Vandaag gingen we met haar in gesprek over haar werk – en over hoe ze tot het idee kwam voor onze ‘Beans Belt’, waar we zo ontzettend verliefd op zijn.
‘Zeker!’, knikt dit jonge talent enthousiast. ‘Ik ben Kristine – en ben afkomstig uit Armenië. Ik studeerde aan een kunstschool in Rusland en verhuisde in 2011 naar Maastricht, waar ik in 2015 afstudeerde aan de Kunstacademie. Door de jaren heen ontwikkelde ik mijn eigen stijl, die ik ‘meditative line art’ heb gedoopt: een meditatieve manier van werken, waarin vrijheid, intuïtie en creatieve flow centraal staan.’
Kristine wist altijd al dat ze kunstenares ging worden: als jong meisje was ze altijd aan het tekenen. Ze was verslingerd aan het impressionisme – en het kriebelde al snel om haar eigen manier van expressieve kunst te vinden. Binnen de stijl die ze door de jaren heen voor zichzelf heeft ontwikkeld, volgt ze haar intuïtie om te bepalen wat de juiste kleuren, vormen of lijnen zijn.
‘Enkele jaren terug had ik tijdens de kunstnacht in Roermond een expositie van mijn werken, gemaakt met Oost-Indische inkt, in Roermond’, vertelt Kristine met een glimlach. ‘Kelly was daar aanwezig en voelde een connectie met mijn stijl. Ze wilde me ondersteunen in mijn ontwikkeling als kunstenaar – en vroeg me om kaartjes te creëren die ze kon versturen als klantgeschenk.’
Die kaartjes evolueerden uiteindelijk tot kleine kunstwerkjes, omdat Kristine wist dat dit voor meer waarde ging zorgen. En hoewel Kristine normaal werkt met Oost-Indische inkt of wijninkt, koos ze resoluut voor koffie-inkt vanaf het moment dat ze hoorde dat Kelly en Paul een koffiebranderij hadden.
‘Ik had de koffie-inkt al in mijn lade liggen, maar nog niet gebruikt’, vertelt ze met een sprankel in de ogen. ‘Toen ik het verhaal van de branderij hoorde, leek dat dus écht meant to be te zijn. De inkt paste prachtig bij het concept en het merk – en het leek alsof dat elkaar echt heeft mogen vinden. Een mooi geluksmomentje’, glimlacht ze.
‘Kelly nodigde me eerst uit voor een rondleiding in de branderij, inclusief proeverij. Zo kon ik écht ervaren wat de sfeer van de organisatie, met hun typerende nadruk op de mensen, was. Kelly vertelde vol passie over de koffieboeren, de koffieplant, de bonen, het branden, hun innovatie, hun inspanningen om te verduurzamen, enzovoort. Het was niets minder dan prachtig om te zien met hoeveel liefde en aandacht ze aan ieder detail werken’, vertelt Kristine warm.
Maar één verhaal bleef het meeste hangen – en vormde gelijk ook de basis van dit knappe werk: de zogenaamde ‘coffee belt’. Daarmee wordt bedoeld dat er énkel – en nergens anders – koffie groeit twintig graden boven en onder de evenaar. Met dat bijzondere weetje ging ze geïnspireerd aan de slag. Stap voor stap, lijn na lijn, creëerde ze abstracte vormen met opnieuw die donkerbruine koffie-inkt.
‘Zeker’, knikt ze met een brede glimlach. ‘Ik wilde dus die gedachte van de coffee belt toepassen in mijn proces. Ik liet daarom vanuit het midden de lijnen groeien, waardoor er intuïtief bijzondere vormen verschenen. Deze gestage groei representeerde voor mij de langzame groei van de koffieplant, maar dus ook de evenaar en de koffie daarboven en daaronder.’
Kristine gebruikt voor haar werk bewust een kroontjespen, waarmee ze dunne lijnen op papier tovert. Ook wanneer ze dikkere lijnen nodig heeft, verwisselt ze niet van pen: dan creëert ze deze door verschillende, dunne lijnen naast elkaar te tekenen. ‘De reden dat ik dit ook bij dit werk deed’, legt ze uit, ‘is omdat ik daarmee het zware, langzame werk en het geduld van de koffieboeren kon vastleggen’, glimlacht ze. ‘Zonder hen zouden wij niet kunnen genieten van onze kop koffie – en dat harde werk verdient om in de kijker gezet te worden.’
‘Na zeven maanden was het kunstwerk af’, besluit Kristine. ‘Ik ben erg blij met het resultaat en ik kan ernaar blijven staren, omdat er zo veel elementen en vormen zijn. Het eindresultaat is bijna net zo veelzijdig als koffie…’, vertelt ze.
‘Klopt!’, beaamt Kristine bevlogen. ‘Het was een hele zoektocht om dé perfecte lijst te vinden voor dit kunstwerk: zowel Kelly en ik wilden een lijst die de ziel van het werk representeerde. Initieel gingen we op zoek naar een lijst die toonde dat dit een natuurproduct was. We wilden iets rustiek, maar toch verfijnd. En het bleek dat hetgeen wat wij wilden, niet bestond’, lacht ze.
Gelukkig bestaat er zoiets als gespecialiseerde lijstenmakers, waar Kristine en Kelly samen heen gingen. Ze besloten om twee bestaande lijsten samen te voegen – om zo tot een uniek resultaat te komen. ‘De eerste lijst is gemaakt van heel grof hout, en deze representeert het ruwe en grove van de koffieboon – en het proces om van boon tot koffie te komen. De houtnerven weerspiegelen de koffieplant en de origine op een prachtige manier’, legt Kristine uit. ‘En daaromheen zit een vergulde lijst: letterlijk een gouden randje om die koffie als pronkstuk neer te zetten, en daarnaast een mooie weerspiegeling van de industriële finishing touch die de koffiebranderij aan de koffie geeft’, sluit Kristine met trots en warmte in de stem af.
Voor Beans reizen we regelmatig naar de mooiste plekken om het contact met onze koffieboeren warm te houden.
Lees meer