Geduld, dat is wel iets wat je moet hebben als je naar Afrika reist. En dan bedoelen we niet alleen...
Bij Beans staat educatie hoog in het vaandel. Helaas is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om naar school te gaan, laat staan om de basis behoeftes op school te hebben om les te kunnen krijgen. In Ethiopië heeft Trabocca samen met Tesfaye Bekele, oprichter van de Suke Quto boerderij, het “Suke Quto School Project” opgezet. Het doel is, om volledig uitgeruste scholen te bouwen voor de kinderen van de Kurume en Suke dorpen. Op deze manier kunnen de kinderen scholing krijgen wanneer de ouders aan het werk zijn op de koffieplantages. Beans kreeg de kans om een donatie te plaatsen aan dit mooie project. Mede dankzij jullie hebben wij dit kunnen doen, en daarom vertellen we graag over dit project.
Suke Quto is een grote koffieboerderij in Ethiopië waar veel van de inwoners uit de dorpen Kumure en Suke werken. De boerderij is gevestigd in de regio Oromia, één van de grootste koffieproducerende regio’s in Ethiopië. Het is een optimaal koffie gebied waar mooie florale koffie’s vandaan komen. In 2003 heeft de gemeenschap zelf met de beperkte middelen die ze hadden een school gebouwd. Ze zamelden geld in om zo met hout en modder op traditionele wijze het eerste schoolgebouw op het terrein te bouwen. Hoewel dit een stevige en bekende bouwmethode is, hebben deze lokalen minder ramen waardoor ze erg donker zijn. Bovendien komt de modder na verloop los die gebruikt is om de muren en vloeren te bouwen en blijven de lokalen hierdoor zwaar vervuild. In zo’n leslokaal zitten al gauw 80 kinderen.
De herbouwing van de klaslokalen is in 2020 afgerond. Naast de drie blokken met klaslokalen die gebouwd zijn, zijn er ook nieuwe toiletten gebouwd op het terrein. De gemeenschap heeft de Suke school laten uitgroeien tot een middelbare school. Door de twee extra blokken met klaslokalen voldoet de school nu aan alle richtlijnen voor een middelbare school. De school had voorheen alleen klassen van groep één tot en met groep acht. Wie voorheen zijn opleiding na groep acht wilde voortzetten, stond voor een aantal uitdagingen. De grootste uitdaging was de afstand naar de middelbare school. De dichtsbijzijnde middelbare school lag vele kilometers buiten het dorp, waar ze te voet heen moesten. Als gevolg daarvan gingen veel leerlingen na de basisschool uiteindelijk aan het werk op de boerderijen van hun ouders na groep 8 en was vervolgonderwijs geen standaard. Gelukkig hebben ze nu een kansrijke toekomst in het vooruitzicht.
Naast de herbouwing van de nieuwe klassenblokken zijn er nog een aantal punten waar het project zicht op heeft gericht:
Toegang tot schoon water – er was geen waterpomp op de school aanwezig, dus de 950 studenten hadden voor lange periode geen toegang tot water tijdens schooluren. Inmiddels is de waterpomp geïnstalleerd en zijn de studenten voorzien van water.
Bureaus – Er waren niet genoeg bureaus voor alle studenten, en de bureaus die er stonden, waren in zeer slechte staat. Deze zijn vervangen en er zijn extra bureaus aangeschaft.
Woonruimtes voor leerkrachten – Leraren wonen momenteel in de modder gebouwen die als eerste in 2003 zijn gebouwd. Ze hebben een gedeelde keuken waar knaagdieren slangen niet uitzonderlijk zijn. Aangezien de meeste leraren opgeleid zijn en uit andere delen van het land komen, zijn dit ook voor hen extreme leefomstandigheden.
Laboratoriumapparatuur – Leraren hebben geen apparatuur om praktisch de lessen aan te tonen die ze hun leerlingen
leren.
Van alle kleinschalige koffieboeren in de wereld leeft er 44% in armoede en 22% in extreme armoede. Tegelijkertijd draagt de industriële koffieteelt sterk bij aan klimaatverandering, denk aan ontbossing en broeikasgassen. Dat moet en kán anders, vinden wij. Daarom hebben we er de laatste jaren hard aan gewerkt onze organisatie CO2-neutraal te maken. En guess what…
Click here to read