Brazilië, een prachtig koffieland waar we altijd nog een keer naartoe wilden gaan. Het kwam er nooit van, totdat we...
Voor Tom, de zoon van Paul en dus de kleinzoon van Jelly, is koffie altijd een deel van zijn leven geweest. Zijn vroegste herinneringen aan Beans Coffee nemen hem mee terug naar de dagen dat slechts een kwart van het huidige pand in gebruik was. “Als kind ging ik vaak op mijn skateboard mee naar het bedrijf,” vertelt hij. Zaterdagen waren een familieaangelegenheid, waarbij iedereen meehielp of gewoon gezellig aanwezig was. Het was in die tijd dat Tom leerde dat hard werken de basis vormt voor succes – een les die hem nog steeds bijblijft.
“Mijn vader liet me al op jonge leeftijd inzien dat niets vanzelf gaat,” vertelt Tom. Hij had op jonge leeftijd al zijn eerste bijbaantje en hoewel hij zichzelf niet altijd als de hardste werker zag, begreep hij dat inzet cruciaal was om iets te bereiken. “Ik moest van jongs af aan werken voor wat ik wilde, en dat heeft me gevormd.”
Tom’s visie op koffie veranderde drastisch tijdens zijn reis naar Colombia, waar hij samen met zijn vader en grootmoeder Jelly de koffieplantages bezocht. “De omgeving en natuur daar zijn onbeschrijfelijk,” vertelt Tom. Maar het was niet alleen de schoonheid van het landschap die indruk op hem maakte; het waren vooral de mensen die hem het meeste raakten. De boeren die hij ontmoette, leefden een totaal ander leven dan hij gewend was in Nederland. Ze werkten keihard, maar waren tevreden met wat ze hadden.
Hoewel Tom al wist hoe het koffieproductieproces werkte, was het zien van de koffieplanten en de boeren die eraan werkten een eyeopener. “Ik zag met eigen ogen hoe een klein zaadje uiteindelijk een kopje koffie wordt. Het gaf me een compleet nieuw inzicht in de schoonheid van koffie als product,” vertelt hij. Koffie is veel meer dan een alledaagse drank; het is het resultaat van maandenlang werk, liefde en toewijding van mensen die hun hele leven aan dit product wijden.
Tom leerde ook dat koffie voor deze boeren veel meer is dan alleen een middel om geld te verdienen. “Koffie is hun leven, en de passie die ze voor hun product hebben, is inspirerend. Ja, geld is belangrijk, maar het is daar niet de drijfveer. En dat geeft juist ruimte aan de liefde en aandacht die ze in het product steken. Wij in het Westen kunnen daar misschien nog wel iets van leren,” zegt hij. Deze ervaring heeft zijn band met koffie diepgaand veranderd. Tom realiseerde zich dat elk kopje koffie dat hij drinkt, een verhaal vertelt – het verhaal van de boeren, het land en het proces.
Hoewel hij de ambitie heeft om ooit zijn vader te helpen bij het uitbreiden van Beans Coffee, wil Tom dat wel op zijn eigen manier doen. “Ik zie veel potentieel in het online aspect van het bedrijf,” vertelt hij. De koffie-industrie verplaatst zich steeds meer naar de digitale wereld, en Tom ziet daar kansen. “Social media en online marketing worden steeds belangrijker, en ik denk dat het belangrijk is dat Beans daar in mee blijft gaan.”
Hij is verder echter voorzichtig in het uitspreken van zijn ambities. “Ik wil eerst mijn eigen ervaringen opdoen voordat ik volledig in het bedrijf stap,” zegt hij. Tom wil zich eerst goed laten opleiden en zijn eigen pad bewandelen, voordat hij zijn focus volledig op Beans legt. “Ik ben dankbaar voor de kans om dit met mijn familie te mogen doen, maar ik wil ook mijn eigen leerproces doorlopen.”
Een van de belangrijkste lessen die Tom van zijn vader heeft geleerd, is dat niets vanzelf komt. “Je gaat verliezen meemaken, maar die maken je alleen maar sterker,” zegt hij. Voor Tom is dromen belangrijk. “Mijn vader heeft me geleerd dat je moet dromen om te kunnen groeien, en dat dromen gezond is.” Hoewel Tom het nog niet precies weet, hoopt hij op een dag een grotere rol te spelen in Beans Coffee. Het bedrijf dat zijn vader met passie heeft opgebouwd, biedt volgens hem nog veel groeipotentieel.
Sinds zijn reis naar Colombia is Tom’s relatie met koffie veranderd. Waar hij eerder misschien niet zoveel stilstond bij wat er in zijn kopje zat, wil hij nu overal waar hij komt even proeven wat voor koffie er wordt geserveerd. “Ik proef nu echt het verschil in kwaliteit,” vertelt hij. Hoewel veel van zijn leeftijdsgenoten dat nog niet doen, geniet Tom er juist van om zich te verdiepen in de nuances van verschillende koffies. “Ik vind het fascinerend hoe elke koffieboon anders smaakt, afhankelijk van waar en hoe hij is geproduceerd.”
Met drie generaties betrokken bij Beans Coffee, is het bedrijf veel meer dan alleen een onderneming. Het is een familieverhaal, een gezamenlijke passie die doorgegeven wordt van grootmoeder, naar vader, naar zoon. Hoewel Tom zijn toekomst nog aan het verkennen is, weet hij één ding zeker: koffie zal altijd een rol spelen in zijn leven.
Voor Beans reizen we regelmatig naar de mooiste plekken om het contact met onze koffieboeren warm te houden.
Lees meer